Latest post

Friday, 12 May 2017

CARA AMALKAN 2 RESEPI OAT UNTUK KURUS DAN CANTIK TANPA PIL

Bismillah...
Assalammualaikum sahabat semua...
Salam jumaat penuh rahmat kerana saya masih lagi berpeluang menghirup udara di bumi Allah. Saya doakan korang semua sentiasa diberkati dalam apa jua bidang yang korang ceburi. Harini saya nak story pasal CARA AMALKAN 2 RESEPI OAT UNTUK KURUS DAN CANTIK TANPA PIL. Walaupun saya tahu ramai orang dah tahu mengenainya tetapi saya tulis entri ini berdasarkan pengalaman saya. Lari tajuk sikit harini ya hehe..


CARA AMALKAN 2 RESEPI OAT UNTUK KURUS DAN CANTIK TANPA PIL



Jeng jeng jengggg...Stok oat saya...Saya memang ada banyak stok oat kat rumah sebab kan saya buat scrub oat untuk customer...So,memang saya simpan stok oat untuk kemudahan saya guna bila ada order. Mula-mula saya akan cerita bagaimana oat boleh bantu kita turunkan berat badan(kurus). Kisah yang saya paparkan ini adalah kejadian sebenar bukan cerita kosong @ dongeng @ copy paste.

Saya ada masalah berat badan berlebihan. Saya selalu rasa perut tak selesa bila tiba malam hari. Macam-macam rasa ada...rasa sebu,nak muntah,tak selesa....badan pun sakit sakit...Saya menganggap kejadian yang saya alami itu adalah berpuca dari gaya hidup saya yang suka makan tanpa pantang larang...asal lalu je makanan,saya bedal hahahaha...Badan jadi lemak...berat badan naik...tayar spare berlambak-lambak...kalau boleh laku jual memang dah lama saya jual hehehe...Saya rasa saya mempunyai gaya hidup yang tidak sihat sebab saya suka makan dan menjadikan makan tu sebagai hobi...adehhh

Saya terfikir sampai bila saya nak teruskan tabiat buruk saya ni. Badan makin kembang semangkuk...Perut dah macam orang mengandung 6 bulan dah. Tapi saya seorang yang memang takut nak makan pil kurus sebab takut bagi kesan sampingan pada saya...Saya taknak mati sia-sia sebab silap makan pil kurus woooo...Sebab kawan saya ada cerita pasal orang duduk katil sebelah dia masa dia masuk wad dulu mati sebab terlalu obses nak kurus...ambil pil kurus tapi malangnya budak tu kekurangan air dan lemah...tetiba jatuh pengsan tak sedarkan diri dan beberapa jam pastu meninggal dunia. Mak dia cerita dia ambil pil kurus...Tapi memang budak tu kurus dengan cepat...

Lepas dengar cerita kawan saya tu saya memang dah pangkah dah kat pil-pil kurus ni...Seriau saya korang...Maka,saya dengan redhonya memilih oat sebagai diet saya untuk saya keluar daripada tabiat makan berlebihan tak tentu pasal ni sebab oat ni bagus untuk menurunkan kadar kolestrol disamping baik untuk jantung. Ini baru percubaan...bukan saya nak kurus sangat tapi saya lebih fokus kepada sihat...sebab saya taknak dah rasa tak selesa pada perut setiap malam. Saya pasang niat untuk tidak sentuh nasi selama seminggu untuk tengok apakah hasil yang saya dapat...Harap-harap saya berjaya capai misi ni...

Harini hari yang ke-4 saya tidak sentuh nasi. Alhamdulillah saya bersyukur sangat bukan sebab saya dah kurus tapi saya rasa selesa sepanjang hari sebab saya tiada rasa lagi dah perut ketat dengan makanan...badan rasa ringan dan waktu malam saya tiada lagi rasa tidak selesa pada perut. Pendek kata 4 hari dengan misi saya rasa masalah saya sebelum ni dah settle. Sebelum ni saya rasa risau juga kalau kalau saya gastrik kalau saya tak makan nasi tapi Alhamdulillah kali ni saya berjaya hadapi...Apa yang paling penting dalam misi ini adalah semangat dan kesungguhan...kalau takde 2 benda ni memang ke laut la hasrat korang. 

Siapa kata tanpa pil korang tak boleh turunkan berat badan? Baru ni tadi suami saya cakap nampak kurang sikit boyot perut tu dah...Hehehe...tak tahu lah saya itu adalah pujian @ dorongan semangat untuk saya teruskan misi...tapi saya dapat rasakan yang saya menuju kejayaan kurus dan sihat tanpa pil. Totally natural & organic babe!!! Jom saya share kat korang resepi menu harian cabaran tak makan nasi seminggu saya hahaha...mana tau ada pula yang nak cuba lepas ni kan...

RESEPI KURUS DENGAN OAT :
3 sudu oat
1 sudu susu tepung
Bancuh dalam air panas

* boleh tambah kurma @ buah ikut selera korang(saya makan oat + susu je hehe)

CARA AMALKAN 2 RESEPI OAT UNTUK KURUS DAN CANTIK TANPA PIL
~ Saya guna susu tepung ni sebab sedap hehehe...yang penting jangan guna susu pekat sebab kandungan gulanya tinggi ~

Resepinya sangat mudah untuk kita bertindak harini juga. Setiap hari pukul 7 pagi saya akan ambil hidangan ringkas ini untuk sarapan. Kalau korang nak tahu saya dah cuba 2 versi diet dan hasilnya adalah berbeza. Mungkin masalah perut saya kot. Hari pertama saya ambil hidangan oat ni setiap 3jam...Kenapa saya tetapkan 3 jam sekali? Sebab saya taknak saya dah rasa lapar betul baru saya isi perut...Sebelum saya lapar saya dah campakkan hidangan oat ke dalam perut. Every 3 hour saya akan ulang benda yang sama sampai malam...lebih kurang 6 kali saya minum oat sepanjang hari selain saya minum air kosong. Lain-lain saya tak ambil...Alhamdulillah perut saya tak meragam,gas or what...saya pun tiada rasa lapar or pedih perut....dan yang paling penting saya rasa selesa berbanding sebelum ni

Hari ke-2 saya cuba selang selikan hidangan oat tadi dengan roti. Tetapi bila menjelang malam saya hadapi masalah perut tak selesa. Macam ada gas dan perut saya masuk angin. kakak ipar saya cakap roti kan ada yis,sebab tu ada rasa macam gas tu...huhuhuhu...Maknanya saya tak boleh masukkan roti dalam diet saya. Maka,saya teruskan hidangan oat sahaja lah nampaknya sebab saya malas nak layan perut tak selesa...biarlah saya telan je oat tu huhuhu....Ada 3 hari lagi sebelum misi tercapai dan mungkin saya akan mula tak suka makan nasi kot kalau misi tu habis sebab sekarang pun saya macam tak lalu dah makan nasi...Mungkin sebab semangat masih membara kottt...harap-harap semangat tu terusla membara sampai saya dapat apa yang saya inginkan hehehe...Korang jom la cuba...

Oat bukan sahaja untuk kurus tapi boleh cantikkan kulit korang juga secara natural. Yaaaa...guna oat yang sama...Tak payah susah-susah...Oat ni paling mudah korang boleh buat scrub muka dan badan. Memang syok sangat guna oat ni sebab bila korang sental tu akan naik satu aroma yang sedap sangat...tak macam kopi naik aroma kopi...tapi oat ni aroma dia lain macam sikit....rasa macam taknak keluar bilik mandi pun ada hahahaha...Kalau korang nak tahu manfaat oat kat kulit ni memang best sangat. Oat ni boleh serap lebihan minyak kat muka korang...tapi bukan mengeringkan terus kulit korang...dia akan lembabkan kulit...Selain tu,oat akan mencerahkan kulit korang kalau korang amalkan selalu...semua masalah blackhead,whitehead,parut jerawat & jeragat dia tolong korang settle...tak caya korang boleh cuba...

CARA AMALKAN 2 RESEPI OAT UNTUK KURUS DAN CANTIK TANPA PIL
~ Ni contoh scrub oat~

RESEPI CANTIK DENGAN OAT (sangat2 mudah nak buat) :
3 gula ( biasa/gula perang)
1 sudu oat ( kisar/tak kisar)
1 sudu minyak zaitun(kalau tak cukup boleh tambah lagi)
1 titis essential oil (kalau tak bubuhpun xpe)

Resepi ni untuk korang yang nak try buat sendiri.Ini pun dah cukup untuk korang cantikkan kulit korang sendiri. See...takde bahan kimia kan...selamat kan...better korang guna produk yang organik untuk kecantikan korang sebab tentu tentu ia selamat kan...cara nak guna scrub pun kena betul baru lah nampak kesannya. Caranya mudah je,yang penting korang kena ingat...sebelum nak guna scrub sila basahkan kulit korang dulu bagi kembang semua benda halus yang bertempek kat muka korang tu.... lepas tu just scrub je kat kulit muka dan badan korang,jangan tonyoh kuat-kuat sangat...manja manja je urut dan biarkan scrub lama sikit kat atas kulit tu untuk sedut semua nutrien yang terkandung dalam bahan scrub untuk transfer ke kulit korang hahaha...rakus ekk...Kemudian baru bilas,dah siappp...

Korang cubalah...resepi tu untuk korang guna sekali je tu sebab kuantiti tak banyak...Kalau korang suka nak berpesta scrub oat korang boleh tambah kuantiti bahannya eh...Lepas tu tengok perubahan yang korang dapat tengok bila guna scrub oat ni...mesti korang akan sukaaaaa sangat.Baiklah...saya rasa cukuplah setakat ni perkongsian CARA AMALKAN 2 RESEPI OAT UNTUK KURUS DAN CANTIK TANPA PIL. Kalau korang amalkan dengan cara yang betul In Sya Allah korang akan menuai hasil tak lama lagi. Saya tak rasa 2 resepi ni susah untuk dibuat dan diamalkan. Kalau korang taknak ikut pun takpe...saya sekadar berkongsi pengalaman kepada yang nak tahu hehehe...Terima kasih sudi singgah di entri saya...Jumpa lagi ya...

Maksud amalkan : Buat secara konsisten sehingga dapat hasil yang diingini ( konsep amal yang saya maksudkan hehe)

Wassalam