Image

LIRIK LAGU SUMAYYAH HIJJAZ

Bismillah...
Assalammualaikum semua...
Korang mesti pernah dengar lagu sumayyah...Ada tak yang bila dengar lagu ni nak ulang-ulang banyak kali???Kalau ada yang macamtu meh sepp dengan saya sebab saya pun macamtu sampai naik lancar dah LIRIK LAGU NASYID SUMAYYAH HIJJAZ...Dari zaman anak dara sampai dah beranak pinak masih lagi jadikan lagu Sumayyah sebagai sumber inspirasi hidup saya


LIRIK LAGU SUMAYYAH HIJJAZ

Lagu Sumayyah ni menceritakan kisah ketabahan seorang wanita yang dianggap wanita terbaik sebaik manusia kerana rela nyawanya diambil demi mempertahankan agama Allah...Betapa mulianya hati Sumayyah tak tergambar dengan kata-kata. Setiap kali dengar LIRIK LAGU SUMAYYAH HIJJAZ mesti terasa meremang bulu roma dan menitis airmata dek terlalu menghayati kehebatan wanita bernama Sumayyah

Sementara saya nak sambung cerita jom kita layan LIRIK LAGU NASYID SUMAYYAH HIJJAZ ni...

Dalam diri selembut sutera
Kau memiliki iman yang teguh
Kau nyalakan obor agama dirimu bak lentera
dibelengu jahiliah kau tempuh dengan berani
Walau pun jasadmu milik tuan
Tetapi hatimu milik Tuhan

Padang pasir menjadi saksi
ketabahan keluarga itu
Tika suami dan anak dibaring mengadap mentari
Disuruh memilih iman atau kekufuran
Samar jahiliah atau sinaran akidah

(Chorus)
Sabarlah keluarga Yasir
Bagimu syurga di sana
Dan kau pun tega memilih syurga
Walau terpaksa mengorban nyawa
Lalu tombak yang tajam menikam
jasadmu yang tiada bermaya
Namun iman di dadamu sedikit tidak berubah

Darahmu menjadi sumbu pelita iman
Sumayyah kaulah lambang wanita solehah
Tangan yang disangka lembut
menghayun buaian
Mengoncang dunia mencipta sejarah

Sumayyah kau dibunuh di dunia sementara
Untuk hidup di syurga yang selama-lamanya
Kaulah wanita terbaik, sebaik manusia
Namamu tetap menjadi sejarah


Bila korang baca lirik ni korang hayati dengan sepenuhnya maksud yang tersurat dan tersirat dalam LIRIK LAGU SUMAYYAH HIJJAZ ni sure akan membuat hati meruntun...rasa nak nangis dan bangga sebab seorang wanita yang menjadi hebat semata-mata kerana ketaatan kepada Allah...Tiada kata-kata hebat yang boleh diberikan kepadanya...hanya Allah yang layak memberi ganjaran syurga untuk selama-lamanya buat Sumayyah

Saya ingat lagi masa malam pertama konsert Gema Gegar Vaganza kumpulan Hijjaz mengalunkan LAGU SUMAYYAH...Masa tu saya tengok live depan TV taw(hehehe...depan tv je pon)...berjurai-jurai airmata...tak tahu kenapa rasa terkesan sangat dalam diri ni...Saya ingat saya sorang je fefeeling gitu...penonton yang tengok live pon terkedu...Yang paling tersentuh juri tetap GGV tu sendiri iaitu Oki Setiana Dewi sebak mendengar kisah Sumayyah sehingga mengalirkan airmata

Siapa yang tak kenal Sumayyah? Dalam pendidikan islam disekolah pun ada dimasukkan tajuk Sumayyah sebagai srikandi islam yang mempertahankan agama Allah...Sebenarnya cerita Sumayyah nampak agak simple tetapi maksudnya pengorbanan itu mampu memberi pengajaran dan semangat

Apa-apapun dari dulu hingga kini saya menjadikan Sumayyah sebagai idola saya yang mampu membakar semangat walaupun ceritanya tinggal sejarah tetapi namanya tetap diingati dan semangatnya menjadi tauladan. Jom layan lagu ni...

Oklah ini sahaja perkongsian video dan lirik lagu Sumayyah yang menjadi lagu yang paling saya suka...Terima kasih sudi singgah disini dan jumpa lagi ya...Nak layan lagu ni jap hehehe

Wassalam